Mommos mat

På senaste tiden har jag blivit rätt så sugen på mat som min mormor brukade göra. Vet inte exakt hur hon gjorde eller vad det innehöll men jag tror att det var kotletter i någon form av egen gjord sås som man åt med potatis till. Hon brukade göra det på den tiden jag inte riktigt åt kött (hemska erfarenheter) men jag har för mig att jag tyckte om det när jag väl smakade? Är då sugen på det nu så jag förmodar att jag gillade det även då. Det är något speciellt med gamla människors matlagning, som inte går att sätta fingret på. Det mesta dom gör smakar annorlunda mot för om t.ex. jag skulle göra det. När jag var liten så ville jag att mamma skulle göra likadana plättar som mommo gjorde men det kunde hon inte, hehe. ;) Undrar om det kan vara så enkelt att de äldre gör allt själv utan halvfabrikat (t.ex. såser osv)? Ja det tål att funderas på. Riktigt synd att min mormor inte lever längre för då kan hon ju inte göra den goda maten, och inte heller berätta hur hon gjorde. Å andra sidan hade hon alla recept i huvudet och berättade oftast hur hon gjorde och vad hon hade i på ett ungefär. I och med att hon inte hade recept såg hon ju hur mycket det behövdes av allt. ;) Fascinerande egentligen.

Nu har vi rätt mycket planer för vårt lilla hus! Vi vill måla om hela huset, F vill ha snygga fönster till hallen och båda vill ha en ny dörr. Inne vill vi måla om "gästrummet" uppe vitt (såklart) och trappans baksida som är mot köket ska också bli vit. Helst skulle jag vilja ha hela trappen ljusare men det är nog ett jäääkla projekt när den är så gammal och sned! Inne målas det nog till hösten/vintern när tid finns men utomhus får vänta, ev. nästa sommar så vi inte åker på att byta panel på hela huset ifall vi väntar för länge med målandet! Egentligen önskar jag lite i hemlighet att vi hade ett nyare hus med lite bättre planlösning, men vi har ju redan köpt ett så det får "duga". Egentligen är det ju inget fel på det bara det att det blir lite svårare att få det som man vill ha det när det är gammalt! Men allt går om man vill, eller hur?!

Kommentarer
Postat av: mamma

hur kom du på att tänka på mommo?

2010-08-04 @ 13:58:31
Postat av: Tanja

Hej! Jag har röstat 5 poäng på dina skor på nelly.se. Hoppas du vill rösta på mina! Länk finns på bloggen.

2010-08-12 @ 19:08:16
URL: http://tanjaselma.blogg.se/
Postat av: Erin W.

Just voted 5* on your Nelly.com shoe design! I hope you will vote back :)



xo E.

2010-08-14 @ 01:13:56
URL: http://canadieren.blogspot.com
Postat av: Emma

erat hus är hur fint som hälst, man behöver inte vara perfekt hela tiden :) måla inne i huset under trappan, jag kan komma och göra det och måla uppe kommer bli sjukt snyggt och kännas ljusare uppe. Ta bara och inte börja med alla ideer på samma gång :) ett bra tips :) heheh:D

2010-08-15 @ 20:04:08
URL: http://emmasdiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0